Carles Guasch i Iolanda Bonet

24-08-2012

’1x1 La mirada escrita’ és un calidoscopi per sondejar l’art actual

L’escriptora Iolanda Bonet va proposar al pintor Carles Guasch formar una parella artística. Ella escriuria inspirant-se en algun dels seus quadres. Aquesta idea va prendre forma fins arribar a “1x1 La mirada escrita” on 16 artistes visuals encenen les mirades que altres 16 escriptors tradueixen en paraules.

“És un calidoscopi per veure i sondejar l’art actual a Eivissa i Formentera, una convidada a la reflexió”. La mostra està oberta al públic a la Sala de Cultura de “SA NOSTRA” d’Eivissa fins el 15 de setembre.

Per què unir pintura i escriptura?

Perquè les parelles, escriptor i pintor, es mostren unides i indestriables a l’ull de l’espectador. Els artistes visuals es manifesten amb diferents tècniques com pintura a l’oli, collage, disseny gràfic i fotografia, mentre que els escriptors s’expressen a través de la poesia, la narració, la prosa poètica o la crítica pictòrica, en un conjunt imaginatiu i original.

És habitual la interpretació literària de l’obra pictòrica?

La interacció de les arts ha estat una constant al llarg dels segles. Si bé històricament podem trobar nombrosos exemples -des dels frescos d’imatges d’escenes religioses als pintors que representaven déus i personatges de llegendes de la mitologia-, va ser a partir del segle XX quan s’introduïren nous conceptes relacionats amb aquesta fusió. En altres paraules, es fa una representació idealista de les emocions que expressa l’obra d’art en una ment creadora. En el nostre cas són diversos els artistes de la mostra que ja tenien experiències anteriors d’aquesta interacció.

Com s’ha fet la recerca dels 16 escriptors?

Es va valorar la diversitat de tècniques creatives per donar resposta a l’estímul de l’art visual, a fi d’oferir un ventall artístic complet. Tots els escriptors pertanyen a l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, a l’associació internacional d’escriptors PEN Club o mantenen la seva independència.

I la dels artistes visuals?

Hem partit dels 14 artistes provinents d’Eivissartgrup, per l’homogeneïtat i afinitat d’estils, perquè és un conjunt d’artistes que actualment representa a Eivissa i Formentera. Després hem convidat un dissenyador gràfic i un fotògraf per completar el ventall de modalitats de les arts visuals.

Com heu fet les parelles artístiques?

La formació de les “parelles artístiques” es va fer amb un sorteig, a partir del qual es proposava a un treballar amb l’altre. La majoria es mostrà molt satisfet amb la persona que li havia tocat.

Els escriptors, han tingut alguna directriu a l’hora de fer la interpretació de l’obra?

L’única indicació era l’espai. El text havia de caber en una pàgina per poder acompanyar la imatge corresponent a la pàgina següent. Aquest espai es podia omplir a criteri del mateix literat, segons la inspiració resultant de l’observació de la imatge. D’aquesta manera es podien obtenir composicions més lliures i imaginatives, com han resultat: diàlegs, escrits incloent el significat de la imatge, històries suggerides, poemes, textos a partir del nom del pintor o crítiques literàries, totes sota un prisma actual.

Ofereix aquesta mostra una visió global de l’estat de l’art a les Pitiüses?

Creiem que sí. Tant el grup d’artistes com el dels literats formen un planter representatiu del panorama cultural actual a les Pitiüses, que no cessen en la recerca de la innovació artística i literària. Tots hi han participat desinteressadament.

Com neix EivissArtGrup?

Arran de l’interès que manifestà el públic amb l’exposició "Moment 11" formada per onze artistes i que veié la llum l’any 2011. D’aquella iniciativa, els onze vàrem decidir agrupar-nos en una associació que anomenàrem EivissArtGrup. L’objectiu era presentar públicament obres d’art d’alt nivell dins l’àmbit local, nacional i internacional. Aquesta mostra és el segon projecte en comú.

Quins projectes de futur te el grup?

Continuar amb diferents activitats per donar a conèixer la feina de tots els components dins i fora de les nostres illes. “1x1 La mirada escrita” és una cita tancada, encara que com a grup no es descarta la continuïtat d’altres exposicions sota el prisma de nous temes i sempre a la recerca de la innovació artística i cultural.

Està obert a incorporar més artistes?

Si bé no és un grup completament tancat, Eivissartgrup és homogeni quant a estils, el que suposa mantenir una línia i una afinitat conceptual i formal.

CARLES GUASCH I IOLANDA BONET

Carles Guasch és pintor i gestor cultural. Ha estat director d’una galeria d’art i ha coordinat un centre cultural, a més de comissariar diverses exposicions. Pel que fa a la seva obra, ha exposat a Eivissa, Madrid, València, Alemanya, Viena, Londres, Mallorca, Santander, Granada, Roma, Los Àngeles, Nova York, Washington.....

Iolanda Bonet és escriptora i professora. Ha publicat diverses obres de literatura infantil, novel·la i poesia amb les que ha obtingut diversos premis. Ha escrit textos per a l’exposició de fotografies d’Alejandro Marí Escalera i ha publicat “Darrere les ones” amb quadres del pintor Cis Lenaerts. Actualment és membre de la junta directiva de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC).

Carles Guasch i Iolanda Bonet, co¡missaris de l'exposició
“1x1 La mirada escrita” és una fusió entre la contemplació i el text escrit